Curry Mile

Ikväll var vi på "Curry Mile" och åt middag. Verkligen mitt FAVVOSTÄLLE. Indisk mat. En dryg kilometer lång gata med endast (ja mer eller mindre iaf) indiska restauranger! Lovely. Älskar ju Indien-indiskt...

Men det var helt ok, jättemysig kväll i trevligt sällskap. Jag är glad att jag har så trevliga klasskompisar och lärare. Annars skulle nog hemlängtan vara stor nu.

Det snöar massor ute här nu, rätt ovanligt. Här är några bilder från ikväll.

I väntan på buss till Curry-stället.

Olof börjar nå stadiet Paltkoma...

Anton och Victoria

Jag och Olof mellan alla "fulbilder" som censurerats ;)

Snyggve...

När vi skulle hem snöade det! MYCKET.

Min gata är nu vit! :D

"hemma"

Nu är jag hemma i Manchester igen efter en rolig och mysig helg i Bristol och Bath. Massor av plugg denna vecka, vi ses till jul.

Bristol & Bath

Lite hosta och förkylning har varit på besök.

Jag är nu i Bristol och hälsar på min kära barndomsvän Josefin! Jag älskar deras IKEA-hus. Det är inte ens speciellt kallt här - jämfört med andra hus i England.

Igår när vi kom hem beställde vi indisk mat Home delivery! Drack lite vin till, lite mer vin och Jossan´s housemate Julia bjöd på Ungersk "kvalitetslikör". Den var farlig och inte ens lite god!

Slutade på dansgolvet, där DJ'n spelade Prince of Belair-låten bl.a.... Tycker det säger det mesta haha

Idag mådde vi oförskämt bra, lyxade till med en outstanding brunch innan vi tog bussen till Bath. I Bath hade vi mest Pumproom i sikte - där Afternoon tea är välkänt (och dyrt!). Vi njöt i det vackra rummet, med livemusik på piano och äkta Engelska scones.

Kan hända att det blev lite shopping också, och så spaade vi in den lilla julmarknaden. Jag är inte imponerad av den dock, både jag och Jossan undrar vad som är grejen med bratwurst till jul?!

Imorgon väntar IKEA och Bristol centre.

Kulturellt här

Jag har haft tusen miljoner saker att göra på sistone, ska skriva mer snart och lägga upp fler bilder!

Idag var vi på teater - "Slave". Otroligt bra teater, jag ska faktiskt köpa boken som den baseras på tänkte jag. Handlar om slaveri som förekommer i nutid.

Sedan blev det lite shopping på ett stort outlet-mall utanför stan. Köpte dock bara lite godis, kaffe, mat och en ny träningströja från Nike.

Ikväll var jag och Ante på baletten 'Nötknäpparen'. JULKÄNSLA! Så fint och sagolikt med alla kostymer och dansarna var jättebra.

Nu är jag bara lite trött, eller inte så lite heller... Imorgon ska jag kolla in Manchester College. Undrar vad det har att erbjuda...?!

God natt!

Besök!

Har äntligen fått besök här i Manchester :) Ante har kommit och ska hälsa på i drygt en vecka. På Torsdag åker vi dock till London över helgen. ♥

Imorgon ska jag på studiebesök på ett College här i stan, och observera ett par lektioner samt intervjua en lärare för vårt projektarbete. Kan nog bli intressant.

På kvällen är det teater på schemat. Det är "Bacchae" ska vi se då! Men innan den ska jag ha Skype-date med Luca, JP, Mathilda och Elio :)

Mer bilder och sånt kommer när jag har tid, kanske på onsdagkväll.

Remembrance Sunday

Här i England firas idag Remembrance Sunday. Det är ett minne av alla soldater, men jag ska gå på en uppsättning som också handlar om de civila som drabbas i krig. Det är Hazel som varit med och satt ihop detta så jag känner mig nästan tvungen att gå!

Och såhär på Remembrance day kommer jag ihåg att hemma i Svearike är det ju FARSDAG idag :)

Grattis pappa på farsdag! Du är den bästa pappan i hela världen ♥

Igår var vi och kollade in nattlivet. En bar som heter HulaBar var riktigt mysig!

Maria och Emma som jag va ute med igår

Lake District

Have had a great day! Idag åkte hela klassen + lärare ut till Lake District, som är ett bergigt och sjöigt område kan man säga... Ca 2 timmar från Manchester. Det var otroligt vackert där.

Små sjöar som mer påminde om vad vi i Sverige skulle kalla tjärn tror jag, och små kullar som är gräsbeklädda och ser mjuka ut förutom alla stenmurar som går kors och tvärs. Mellan murarna betar alla får. Dem fanns det gått om där! Några hade gröna fläckar och några röda (något vi längre undrade varför... men fick till slut veta att de är märkta efter vilken ägare de tillhör).

Husen i området är väldigt gamla och små smala gator med stenhus gjorda av "vulkan-aska-som-blivit-sten-stenar". För Storbritannien var en vulkan ö för 500 milj. år sedan.

Vi gick på en vandring på en av de lite högre kullarna, "berg" om ni frågar britterna. Var fantastisk utsikt och vi spanade även in William (poeten) Wordsworth´s  hus.

I väntan på bussen imorse...

De gamla husen

Peppade i början av vår "bergsvandring"

Ida och Olof

Färgglada luvor nästan vid toppen!

Utsikt!

Hajk på G

Imorse hade vi föreläsningen "The British Empire". En gästföreläsare som ursprungligen kommer från USA. Han var otroligt duktig! Så spännande med lite historia, speciellt om rätt person berättar.

Dagens sjukaste var när Emma skulle tvätta händerna och det kom typ bläck (nåt svart tjockt iaf) ut vattenkranen! ÄCKLIGT!!!

Var på besök på Manchester College idag, hade en föreläsning där i "Interactive Whiteboards". Byggnaden var verkligen fin och gammal, ni vet så där med vita pelare med krumilurer på överallt och fönster överallt som ser riktigt gammaldags ut med små rutor. Sedan kom vi in i ett klassrum som är pyttelitet, och omodernt men har en supermodern projektor/dator/smartboard. Det talar lite om hur allt ser ut här i Manchester. Nytt och gammalt i en väldig blandning!

Imorgon står det hike på schemat. Vi ska upp till Lake District på dagstur i bergen. Hoppas på bra väder (inte regn och storm)!

Vietnam är bokat och klart nu i alla fall! LÖÖVLI :)

New gym!

Idag har jag hittat ett supefint gym som jag har köpt månadskort på. Tränade en timma ikväll och ska dit imorgon på nåt pass tänkte jag :) Det är sååååååå roligt!

Det påminner lite om IKSU, med mycket olika pass och stort gym. En skillnad är att de har en speciell del av gymmet som är "Ladies gym" där bara tjejer får vara!

Spana in mitt fiiiina gym :)

Hur jag bor...

Tänkte visa lite bilder från mitt hus. Men det blir ett rum i taget. Så här presenteras då mitt fina kök!

Vattenkokaren används mycket här...

Den söta spisen som är röd och allt!

Kryddor och örter

Från andra hållet

En halvtrappa ner från köket, ett inglasat trädgårds-rum.

Pubquiz

Är hemma en timma och ska försöka kasta i mig lite mat innan det är dags för obligatorisk pubafton, med pubquiz! Hoppas mitt lag vinner :)

Ska ta med kameran ikväll så förhoppningsvis kanske det kommer upp lite bilder sedan.

Har köpt ett par skitsnygga chinos idag (på Urban Outfitters). Och så har jag haft föreläsning om gay-culture och Manchester's roll på 2000-talet. Mycket intressant.

Nä nu måste jag slänga i mig mat! Illa kvickt.

Ciaaooo

Cup of tea

Ligger nu i min säng med en kopp te och ska läsa lite om Manchesters historia. Mjukisarna på och har tagit en lång varm dusch ikväll, det är så skön känsla när man får mysa ner sig med en kopp te kvällar som denna.

Jag bjöd Hazel på middag ikväll, hon blev väldigt glad för hon har så mycket att stå i nu. Blev någon slags köttfärssås med morötter och svamp i.

Innan det var jag och Olof på upptäcktsfärd i stan. Lite vintagebutiker, lite andra butiker, lite PizzaHut till lunch och sedan lite nya intressanta kvarter som jag inte hade sett innan. Finns så otroligt fascinerande platser och byggnader här. Jag älskar sånt.

Jag saknar alla där hemma. Tänker massor på er! ♥

Fyndat

Igår var vi på stan och shoppade. Manchester är otroligt stort jämfört med lilla Umeå, så det tar lång tid att hitta alla bra butiker. Min favoritbutik hittills här i stan är nog Urban Outfitters, där hittade jag massor av snygga saker jag vill ha.

Igårkväll gick vi ut tillsammans nästan alla vi som pluggar och åt middag på "Currymile" Som är en sträcka (typ en mile!) med endast indiska och arabiska restauranger och butiker. Vi åt på en indisk restarang som heter Muwgli.

Restaurangen

Det var gott, ganska starkt. Jag åt tandoori kyckling med dip-såser och ris.

Efter det åkte vi in till stan, et område som heter "Gay-village", där finns en bra party-gata som heter Canal street som vi undersökte lite närmare :)

Stressig vardag.

Jag har haft väldigt fullt upp sedan sist. Men jag lever i alla fall :)

Har varit på en riktig Engelsk pub, besökt en bomullsfabrik, åkt dubbeldeckare 10000ggr, tränat på gymmet, firat Bonfire-night, besökt en vintage-galleria, ätit kinamat, pluggat lite m.m.

Jag har inte riktigt tid att skriva så mycket nu heller, är på väg till stan för lite shopping! Men tänkte visa lite bilder i alla fall:

Huset som jag bor i

På väg till skolan, dubbeldeckarnas land.

Vårt klassrum, Ida leker med lärarens dator ;)

Spinning-Jenny!

Lina sugen på te

Skittles

Ikväll är jag bjuden på middag av Hazel (som jag bor hos).

Jag tror att det blir nåt gott, för hon har fixat och donat länge och jag spionerade lite och såg en äppelkaka! MUMS.

Medan jag väntar på mat, sitter jag på mitt rum och chillar och håller på bli mätt av Skittles istället. Jag BER Sverige; Importera Skittles! De är ju det bästa godiset.

Jenny ♥ Skittles

Sort of day one

Ooh, where to start...? Jag ska försöka ta det här i kronologisk ordning.

Buss imorse till universitetet gick över förväntan, mitt lokalsinne är på topp. Jag guidade enkelt fram Olof till rätt hållplats. Väl där var det lite presentationer igen. Vi skulle hitta på ett falskt påstående om oss själva och även nämna två sanna. Var lite kul faktiskt. Vet nu att Roman inte har en insektssamling på 3223 insekter och att Olofinte varit med i Sveriges bästa klan i dataspelet Worms. Viktigt vetande...

Stadstripp för att kolla city-kärnan, det ser lovande ut! Jag hittade alldeles för mycket kläder jag vill ha. Tyvärr kom ett monsunregn och tog ner stämningen lite, vi försökte tappert med Starbucks, men det hjälpte föga.

Monsunregnet skapade gigantiska sjöar precis där vi skulle gå (=genomblöt, trots nyinskaffat paraply!) och skapade även imma på bussfönstret. Detta var ett stort problem då jag och Olof kände en viss osäkerhet på vart vi skulle kliva av för att komma hem. Vi var hyffsat nära men åkte ett par hållplatser för långt... Japp, det innebar ännu mer sjö-promenader...

Vrålhungrig, kastade jag i mig en färdiglagad lasagne (micro-mat), när jag ska ta första tuggan kommer Hazel in mot köket o säger "Åh så gott det luktar, vad du har lagat god mat idag!" Sedan ser hon min snabbmat och började skratta.

Gick ut för ett par öl med Olof och Anton som bor "in my hood", det var en upplevelse som innebar mycket skratt.

Detta är alltså ett axplock av happenings idag. Over and out :)

Här är min gata (efter monsunen)

En av alla massiva sjöar som skapades! (Här är utanför mitt hus)

Ett sött hotell i närheten...

Ska ta mer bilder imorgon! God natt :)

Att vänta

Jag gillar inte att vänta, gårdagen innehöll alldeles för mycket av sånt. Vänta på planet, sedan vänta på landa och sedan vänta på väskor osv... Och idag råkade jag kliva upp en timma för tidigt! Så nu väntar jag igen(!) på att få gå till bussen.

Här är lite vänt-bilder från igår.

Olof och Ida verkar gilla att vänta på Arlanda

Andreas, Anton och Jens väntar också...

Väntning på planet... (Stefan är flygrädd)

Vänta på väskorna.

Nu ska jag gå ut och möta upp min granne Olof för att lokalisera oss mot en busshållplats... Kan sluta nästan hur som helst.

To be continued...

Framme

Första planet hamnade jag bredvid en gubbe med äcklig andedräkt, andra planet var sjukt långtråkigt. Väl framme fanns ingen tid för middag eftersom vi hade en introduktion med kartor busstabeller, presentationer m.m. Sedan träffade vi våra värd-familjer och minglade med lite vin.

Åkte direkt därifrån till Tesco för att handla lite mat, frukost i alla fall! Sjukt hungrig, åker hem, packar in väskorna på mitt rum (rätt litet men ändå fräscht trots heltäckningsmatta), sedan bjöd Hazel (hon jag bor hos) mig på ett glas vin och jag passade på att göra lite mackor.

Där har vi suttit och pratat om resor, dans, träning, och välgörenhet sedan dess. Nu är jag sjukt trött och tänkte passa på att meddela alla på en gång att jag är framme och mår bra, har ju inget sim-kort än.

Skrev nyss detta och precis innan jag var klar dog datorn, och guess what... jag har tagit med fel adapter. Gick ner till Hazel och frågade om jag kunde snabb-låna hennes sladd till sin laptop, men hon har ju en mac! Men vi hittade en sladd till någon gammal dator som nu fungerar i alla fall :)

Summa sumarum: Jag är lite full på vin, tom i magen men jag gillar Hazel och huset. Kommer bli kanonbra här!